Metoda falsei ipoteze vs. metoda algebrică
E.645. Un fermier glumeț zice: Am găini și iepuri. Când număr capetele, găsesc
Răspuns:
Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar găini. În acest caz avem
Dacă înlocuim o găină cu un iepure, numărul de picioare va crește cu
Metoda algebrică. Notăm cu
E.616. Într-un bloc sunt apartamente cu două și cu trei camere, în total
Răspuns:
Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar apartamente cu două camere. În acest caz avem
Dacă înlocuim un apartament cu
Metoda algebrică. Notăm cu
E.639. Biletele de intrare la un muzeu costă
Răspuns:
Metoda falsei ipoteze. Presupunem că au participat doar copii (
Dacă înlocuim un copil cu un adult, suma încasată va crește cu
În concluzie, vom avea
Metoda algebrică. Notăm cu
E.640. Pentru a achita suma de
Răspuns:
Metoda falsei ipoteze. Presupunem că s-au folosit doar bancnote de
Dacă înlocuim o bancnotă de
În concluzie, vom avea
Metoda algebrică. Notăm cu
E.638. Un grup de turiști face o excursie în Delta Dunării și trebuie repartizați în bărci. Dacă repartizăm în fiecare barcă câte
Răspuns:
Metoda algebrică. Notăm cu
Metoda falsei ipoteze.
Prima ipoteză. Presupunem că avem
A doua ipoteză. Presupunem că avem
Constatăm că, mărind numărul bărcilor cu
(*) Pentru prima ipoteză am ales
E.641. La o expoziție au fost aduse
a) Demonstrați că numărul total de roți nu poate fi egal cu
b) Dacă în total sunt
Răspuns:
a) Deoarece
b) Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar motociclete. În acest caz avem
Dacă înlocuim o motocicletă cu un autoturism, numărul de roți va crește cu
b) Metoda algebrică. Notăm cu
E.642. La un concurs de matematică fiecare elev a avut de rezolvat
a) Ce punctaj a primit un elev care a răspuns corect la
b) La câte probleme a răspuns corect un elev care a obținut
Răspuns: a)
a) Dacă elevul a răspuns corect la
b) Metoda falsei ipoteze. Presupunem că a răspuns corect la toate problemele. În acest caz ar fi obținut
Dacă înlocuim un răspuns corect cu unul greșit, numărul de puncte va scade cu
b) Metoda algebrică. Notăm cu
E.643. La bunica în ogradă sunt rațe, iepuri și curcani, în total
Răspuns:
Obs. Problema poate fi rezolvată cu oricare
Metoda falsei ipoteze. Ca un prim pas, încercăm să reducem problema la o altă problemă care să conțină doar două feluri de animale. În acest sens, observăm că dacă înlocuim curcanii cu rațe, numărul total de capete și de picioare nu se modifică.
Așadar, ca o primă ipoteză, presupunem că toți curcanii sunt rațe. În acest caz, problema poate fi reformulată astfel: "Bunica are rațe și iepuri, în total
Pentru a rezolva această nouă problemă, apelăm la o a doua ipoteză: presupunem că toți iepurii sunt rațe. În acest caz avem
Dacă înlocuim o rață cu un iepure, numărul de picioare va crește cu
Rezultatul de mai sus a fost obținut în baza primei ipoteze (că toți curcanii sunt rațe). Dacă ținem cont că, în realitate, numărul curcanilor este dublu față de numărul rațelor, obținem răspunsul final:
Metoda falsei ipoteze (varianta 2). Notăm cu
- ipoteza 1:
picioare; - ipoteza 2:
picioare; - ipoteza 3:
picioare; - ...
Constatăm că dacă mărim numărul de rațe cu
În concluzie,
Metoda algebrică. Notăm cu
E.644. Într-o zi, prin fața casei lui Aurel au trecut
Răspuns:
Metoda falsei ipoteze. Ca un prim pas, încercăm să reducem problema la o altă problemă care să conțină doar două feluri de vehicule. În acest sens, observăm că dacă înlocuim camioanele cu autoturisme și bicicletele cu motociclete, numărul total de vehicule și de roți nu se modifică.
Așadar, ca o primă ipoteză, presupunem că toate camioanele sunt autoturisme și toate bicicletele sunt motociclete. În acest caz, problema poate fi reformulată astfel: "Prin fața casei lui Aurel au trecut
Pentru a rezolva această nouă problemă, apelăm la o a doua ipoteză: presupunem că toate autoturismele sunt motociclete. În acest caz avem
Dacă înlocuim o o motocicletă cu un autoturism, numărul de roți va crește cu
Rezultatul de mai sus a fost obținut în baza primei ipoteze (că toate camioanele sunt autoturisme și toate bicicletele sunt motociclete). Dacă ținem cont că, în realitate, numărul camioanelor este de
Metoda algebrică. Notăm cu