Metoda falsei ipoteze vs. metoda algebrică

Metoda falsei ipoteze vs. metoda algebrică

Nivel introductiv

E.645. Un fermier glumeț zice: Am găini și iepuri. Când număr capetele, găsesc 100.100. Când număr picioarele, găsesc 320.320. Câte găini am?

Concursul "Micul Arhimede", Craiova, 2019; "Unitate și diversitate în matematică", Breaza, 2016

Răspuns: 6060 de iepuri, 4040 de găini.

Soluție:

Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar găini. În acest caz avem 100100 de capete (deci 100100 de găini) și 1002=200100*2=200 picioare. Asta înseamnă o nepotrivire de 320200=120320-200=120 de picioare. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și iepuri).

Dacă înlocuim o găină cu un iepure, numărul de picioare va crește cu 42=2.4-2=2. Ca să acoperim diferența de 120120 de picioare, va trebui să facem 120:2=60120:2=60 înlocuiri. Așadar, vom avea 6060 de iepuri și 10060=40100-60=40 de găini.

Metoda algebrică. Notăm cu gg și ii numărul de găini, respectiv iepuri.

{g+i=1002g+4i=320:2{g+i=100g+2i=160()i=60. \begin{cases} g+i=100\\ 2g+4i=320 \quad | :2 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} g+i=100\\ g+2i=160 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} \boxed{i=60}.
g+60=100g=40.g+60=100 \Rightarrow \boxed{g=40}.

E.616. Într-un bloc sunt apartamente cu două și cu trei camere, în total 14.14. Câte apartamente cu două camere și câte cu trei camere sunt, dacă în total sunt 3737 de camere?

Olimpiadă, etapa locală, Harghita, 2018

Răspuns: 99 apartamente cu 33 camere, 55 apartamente cu 22 camere.

Soluție:

Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar apartamente cu două camere. În acest caz avem 142=2814 \cdot 2 = 28 de camere. Asta înseamnă o nepotrivire de 3728=937-28=9 camere. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și apartamente cu 33 camere).

Dacă înlocuim un apartament cu 22 camere cu unul cu 33 camere, numărul de camere va crește cu 32=1.3-2=1. Ca să acoperim diferența de 99 camere, va trebui să facem 99 înlocuiri. Așadar, vom avea 99 apartamente cu 33 camere și 149=514-9=5 apartamente cu 22 camere.

Metoda algebrică. Notăm cu dd și tt numărul de apartamente cu două, respectiv cu trei camere.

{d+t=1422d+3t=37{2d+2t=2822d+3t=37()t=3728t=9. \begin{cases} d+t=14 \quad | \cdot 2 \\ 2d+3t=37 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 2d+2t=28 \quad | \cdot 2 \\ 2d+3t=37 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} t=37-28 \Rightarrow \boxed{t=9}.
d+9=14d=5.d+9=14 \Rightarrow \boxed{d=5}.

E.639. Biletele de intrare la un muzeu costă 1212 lei pentru un adult și 88 lei pentru un copil. Într-un weekend s-au vândut în total 240240 de bilete și s-au încasat 20802080 lei. Care a fost suma încasată pentru biletele de adulți?

Olimpiadă, etapa locală, București, 2022

Răspuns: 480480 lei.

Soluție:

Metoda falsei ipoteze. Presupunem că au participat doar copii (240240 de copii). În acest caz, valoare biletelor ar fi 2408=1920240 \cdot 8 = 1920 lei. Asta înseamnă o nepotrivire de 20801920=1602080-1920=160 lei. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și adulți).

Dacă înlocuim un copil cu un adult, suma încasată va crește cu 128=412-8=4 lei. Ca să acoperim diferența de 160160 de lei, va trebui să facem 160:4=40160:4 = 40 înlocuiri.

În concluzie, vom avea 4040 de adulți, iar aceștia vor plăti 4012=48040 \cdot 12 = 480 lei.

Metoda algebrică. Notăm cu aa și cc numărul de adulți, respectiv numărul de copii.

{12a+8c=2080a+c=2408{12a+8c=20808a+8c=1920()4a=160a=40. \begin{cases} 12a + 8c = 2080 \\ a+c=240 \quad |\cdot 8 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 12a + 8c = 2080 \\ 8a+8c=1920 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 4a=160 \Rightarrow \boxed{a=40}.
Deci suma încasată de la adulți a fost 4012=48040 \cdot 12 = 480 lei.

E.640. Pentru a achita suma de 920920 lei s-au folosit 4848 de bancnote cu valoarea de 5050 de lei și de 1010 lei. Care a fost numărul de bancnote utilizate cu valoarea de 5050 de lei?

Olimpiadă, etapa locală, București, 2024

Răspuns: 1111 bancnote.

Soluție:

Metoda falsei ipoteze. Presupunem că s-au folosit doar bancnote de 1010 lei (4848 de bancnote). În acest caz, suma achitată ar fi 4810=48048 \cdot 10 = 480 lei. Asta înseamnă o nepotrivire de 920480=440920-480=440 lei. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și bancnote de 5050 de lei).

Dacă înlocuim o bancnotă de 5050 cu una de 1010, suma achitată va crește cu 5010=4050-10=40 lei. Ca să acoperim diferența de 440440 de lei, va trebui să facem 440:40=11440:40 = 11 înlocuiri.

În concluzie, vom avea 1111 bancnote de 5050 de lei.

Metoda algebrică. Notăm cu cc și zz numărul bancnotelor de 5050, respectiv 1010 lei.

{50c+10z=920:10c+z=48{5c+z=92c+z=48()4c=44c=11. \begin{cases} 50c+10z=920 \quad |:10\\ c+z=48 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 5c+z=92 \\ c+z=48 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 4c=44 \Rightarrow \boxed{c=11}.

E.638. Un grup de turiști face o excursie în Delta Dunării și trebuie repartizați în bărci. Dacă repartizăm în fiecare barcă câte 44 persoane, atunci 33 persoane vor rămâne pe mal, iar dacă în fiecare barcă repartizăm câte 55 persoane, o barcă va rămâne nefolosită, iar într-una dintre bărcile folosite vor fi doar 33 persoane. Câți turiști sunt în grup și câte bărci au fost puse la dispoziția acestora?

Olimpiadă, etapa locală, Mureș, Sibiu, Caraș-Severin, 2023
GM 9/2022

Răspuns: 1010 bărci; 4343 persoane.

Soluție:

Metoda algebrică. Notăm cu bb și pp numărul de bărci, respectiv numărul total de persoane.

{p=4b+3p=5(b2)+34b+3=5(b2)+3b=10. \begin{cases} p=4b+3 \\ p=5(b-2)+3 \end{cases} \Rightarrow 4b+3=5(b-2)+3 \Rightarrow \boxed{b=10}.
p=410+3p=43.p=4 \cdot 10 + 3 \Rightarrow \boxed{p=43}.

Metoda falsei ipoteze.
Prima ipoteză. Presupunem că avem 33^* bărci. Atunci în prima repartizare vom avea 34+3=153 \cdot 4+3=15 persoane, iar în a doua repartizare vom avem 15+3=81 \cdot 5+3=8 persoane. Apare o nepotrivire de 158=715-8=7 persoane.

A doua ipoteză. Presupunem că avem 3+1=43+1=4 bărci. Atunci în prima repartizare vom avea 44+3=194\cdot 4+3=19 persoane, iar în a doua repartizare vom avem 25+3=132 \cdot 5+3=13 persoane. Apare o nepotrivire de 1913=619-13=6 persoane.

Constatăm că, mărind numărul bărcilor cu 11, numărul persoanelor scade cu 1.1. Deci, pentru a recupera nepotrivirea de 77 persoane, trebuie ca la presupunerea inițială să creștem numărul bărcilor cu 7.7. Prin urmare, avem 3+7=103+7=10 bărci și 104+3=4310 \cdot 4 + 3=43 persoane.

(*) Pentru prima ipoteză am ales 33 bărci. Acest număr nu a fost ales întâmplător, ci reprezintă numărul minim de bărci care ne garantează că, indiferent de scenariu, avem cel puțin o barcă plină. Metoda ar fi funcționat cu orice număr mai mai mare sau egal cu 3.3.

E.641. La o expoziție au fost aduse 4545 de motociclete și automobile în total. Se știe că o motocicletă are 22 roți și un automobil are 44 roți.
a) Demonstrați că numărul total de roți nu poate fi egal cu 121121.
b) Dacă în total sunt 122122 de roți determinați numărul de motociclete.

Olimpiadă, etapa locală, Hunedoara, 2023

Răspuns: 1616 autoturisme, 2929 motociclete.

Soluție:

a) Deoarece 22 și 44 sunt numere pare, deducem ca numărul total de roți este tot un număr par, deci nu poate fi egal cu 121.121.

b) Metoda falsei ipoteze. Presupunem că avem doar motociclete. În acest caz avem 452=9045 \cdot 2 = 90 de roți. Asta înseamnă o nepotrivire de 12290=32122-90=32 roți. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și autoturisme, care au 44 roți).

Dacă înlocuim o motocicletă cu un autoturism, numărul de roți va crește cu 42=2.4-2=2. Ca să acoperim diferența de 3232 de roți, va trebui să facem 32:2=1632:2=16 înlocuiri. Așadar, vom avea 1616 autoturisme și 4516=2945-16=29 motociclete.

b) Metoda algebrică. Notăm cu mm și aa numărul de motociclete, respectiv de autoturisme.

{m+a=4522m+4a=122{2m+2a=9022m+4a=122()2a=12290a=16. \begin{cases} m+a=45 \quad | \cdot 2 \\ 2m+4a=122 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 2m+2a=90 \quad | \cdot 2 \\ 2m+4a=122 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 2a=122-90 \Rightarrow \boxed{a=16}.
m+16=45m=29.m+16=45 \Rightarrow \boxed{m=29}.

E.642. La un concurs de matematică fiecare elev a avut de rezolvat 4040 de probleme. Pentru fiecare răspuns corect elevul primește 55 puncte iar la fiecare răspuns greșit i se scad 22 puncte. Știind că elevii au dat răspunsuri la toate problemele, aflați:
a) Ce punctaj a primit un elev care a răspuns corect la 3232 de probleme?
b) La câte probleme a răspuns corect un elev care a obținut 102102 puncte?

Olimpiadă, etapa locală, Sălaj, 2023; Botoșani, Dolj 2019

Răspuns: a) 144144 puncte; b) 2626 probleme.

Soluție:

a) Dacă elevul a răspuns corect la 3232 probleme, înseamnă că a greșit la 4032=8.40-32=8. Prin urmare, punctajul obținut a fost 32582=14432 \cdot 5 - 8 \cdot 2 = 144 puncte.

b) Metoda falsei ipoteze. Presupunem că a răspuns corect la toate problemele. În acest caz ar fi obținut 405=20040 \cdot 5 = 200 de puncte. Asta înseamnă o nepotrivire de 200102=98200-102=98 de puncte. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și răspunsuri greșite).

Dacă înlocuim un răspuns corect cu unul greșit, numărul de puncte va scade cu 5+2=7.5+2=7. Ca să acoperim diferența de 3232 de roți, va trebui să facem 98:7=1498:7=14 înlocuiri. Așadar, vom avea 1414 răspunsuri greșite și 4014=2640-14=26 răspunsuri corecte.

b) Metoda algebrică. Notăm cu cc și gg numărul de răspunsuri corecte, respectiv greșite.

{c+g=4055c2g=102{5c+5g=2005c=102+2g()5g=2001022gg=14. \begin{cases} c+g=40 \quad | \cdot 5 \\ 5c-2g=102 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 5c+5g=200 \\ 5c=102+2g \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 5g=200-102-2g \Rightarrow \boxed{g=14}.
c+14=40c=26.c+14=40 \Rightarrow \boxed{c=26}.

E.643. La bunica în ogradă sunt rațe, iepuri și curcani, în total 6060 de capete și 180180 de picioare. Aflați câte sunt din fiecare, dacă curcanii sunt de două ori mai mulți decât rațele, iar iepurii cât rațele si curcanii la un loc.

Nadia Grad, Olimpiadă, etapa locală, Giurgiu, 2019

Răspuns: 1010 rațe, 2020 de curcani și 3030 de iepuri.

Soluție:

Obs. Problema poate fi rezolvată cu oricare 33 (din cele 44) informații oferite. Prin urmare, alegem să nu folosim ultima informație.

Metoda falsei ipoteze. Ca un prim pas, încercăm să reducem problema la o altă problemă care să conțină doar două feluri de animale. În acest sens, observăm că dacă înlocuim curcanii cu rațe, numărul total de capete și de picioare nu se modifică.

Așadar, ca o primă ipoteză, presupunem că toți curcanii sunt rațe. În acest caz, problema poate fi reformulată astfel: "Bunica are rațe și iepuri, în total 6060 de capete și 180180 de picioare. Aflați câte sunt din fiecare".

Pentru a rezolva această nouă problemă, apelăm la o a doua ipoteză: presupunem că toți iepurii sunt rațe. În acest caz avem 6060 de capete (deci 6060 de rațe) și 602=12060*2=120 picioare. Asta înseamnă o nepotrivire de 180120=60180-120=60 de picioare. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și iepuri).

Dacă înlocuim o rață cu un iepure, numărul de picioare va crește cu 42=2.4-2=2. Ca să acoperim diferența de 6060 de picioare, va trebui să facem 60:2=3060:2=30 înlocuiri. Așadar, vom avea 3030 de iepuri și 6030=3060-30=30 de rațe.

Rezultatul de mai sus a fost obținut în baza primei ipoteze (că toți curcanii sunt rațe). Dacă ținem cont că, în realitate, numărul curcanilor este dublu față de numărul rațelor, obținem răspunsul final: 1010 rațe, 2020 de curcani și 3030 de iepuri.

Metoda falsei ipoteze (varianta 2). Notăm cu r,ir,i și cc numărul de rațe, iepuri, respectiv curcani.

  • ipoteza 1: r=1c=2i=603=5732+574=234r=1 \Rightarrow c=2 \Rightarrow i=60-3=57 \Rightarrow 3 \cdot 2 + 57 \cdot 4 = 234 picioare;
  • ipoteza 2: r=2c=4i=606=5462+544=228r=2 \Rightarrow c=4 \Rightarrow i=60-6=54 \Rightarrow 6 \cdot 2 + 54 \cdot 4 = 228 picioare;
  • ipoteza 3: r=3c=6i=609=5192+514=222r=3 \Rightarrow c=6 \Rightarrow i=60-9=51 \Rightarrow 9 \cdot 2 + 51 \cdot 4 = 222 picioare;
  • ...

Constatăm că dacă mărim numărul de rațe cu 11, numărul de picioare scade cu 6.6. Deci nepotrivirea de 234180=54234-180=54 picioare (de la prima ipoteză) o putem recupera crescând numărul rațelor cu 54:6=9.54:6=9.
În concluzie, r=1+9=10, c=210=20, i=6030=30.r=1+9=10,~ c=2 \cdot 10=20,~ i=60-30=30.

Metoda algebrică. Notăm cu r,ir,i și cc numărul de rațe, iepuri, respectiv curcani.

{r+i+c=602r+4i+2c=180c=2r{3r+i=606r+4i=180:2{3r+i=603r+2i=90()i=30. \begin{cases} r+i+c=60\\ 2r+4i+2c=180 \\ \boxed{c=2r} \end{cases} \Rightarrow \begin{cases} 3r+i=60 \\ 6r+4i=180 \quad | :2 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 3r+i=60\\ 3r+2i=90 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} \boxed{i=30}.
3r+30=60r=10.3r+30=60 \Rightarrow \boxed{r=10}.
c=210c=20.c=2 \cdot 10 \Rightarrow \boxed{c=20}.

E.644. Într-o zi, prin fața casei lui Aurel au trecut 4343 de vehicule: camioane, autoturisme, motociclete și biciclete, în total 122122 de roți. Știind că numărul camioanelor este de 55 ori mai mic decât numărul autoturismelor, și că numărul bicicletelor este cu 1515 mai mare decât cel al motocicletelor, aflați câte vehicule de fiecare fel au trecut în acea zi prin fața casei lui Aurel.

Olimpiadă, etapa locală, Suceava, 2018

Răspuns: 33 camioane, 1515 autoturisme, 55 motociclete, 2020 biciclete.

Soluție:

Metoda falsei ipoteze. Ca un prim pas, încercăm să reducem problema la o altă problemă care să conțină doar două feluri de vehicule. În acest sens, observăm că dacă înlocuim camioanele cu autoturisme și bicicletele cu motociclete, numărul total de vehicule și de roți nu se modifică.

Așadar, ca o primă ipoteză, presupunem că toate camioanele sunt autoturisme și toate bicicletele sunt motociclete. În acest caz, problema poate fi reformulată astfel: "Prin fața casei lui Aurel au trecut 4343 de vehicule: autoturisme și motociclete, în total 122122 de roți. Aflați câte sunt din fiecare".

Pentru a rezolva această nouă problemă, apelăm la o a doua ipoteză: presupunem că toate autoturismele sunt motociclete. În acest caz avem 432=8643*2=86 de roți. Asta înseamnă o nepotrivire de 12286=36122-86 = 36 de roți. Această nepotrivire a apărut deoarece ipoteza făcută a fost falsă (adică există și autoturisme).

Dacă înlocuim o o motocicletă cu un autoturism, numărul de roți va crește cu 42=2.4-2=2. Ca să acoperim diferența de 3636 de rroți, va trebui să facem 36:2=1836:2=18 înlocuiri. Așadar, vom avea 1818 autoturisme și 4318=2543-18=25 motociclete.

Rezultatul de mai sus a fost obținut în baza primei ipoteze (că toate camioanele sunt autoturisme și toate bicicletele sunt motociclete). Dacă ținem cont că, în realitate, numărul camioanelor este de 55 ori mai mic decât numărul autoturismelor, și că numărul bicicletelor este cu 1515 mai mare decât cel al motocicletelor, obținem:

{autoturisme + camioane=18autoturisme=5 camioane3 camioane și 15 autoturisme. \begin{cases} \text{autoturisme + camioane}= 18\\ \text{autoturisme} = 5 \cdot \text{ camioane} \end{cases} \Rightarrow \boxed{3 \text{ camioane}} \text{ și } \boxed{15 \text{ autoturisme}}.
{biciclete + motociclete=25biciclete=15+motociclete5 motociclete și 20 biciclete. \begin{cases} \text{biciclete + motociclete} = 25\\ \text{biciclete} = 15 + \text{motociclete} \end{cases} \Rightarrow \boxed{5 \text{ motociclete}} \text{ și } \boxed{20 \text{ biciclete}}.

Metoda algebrică. Notăm cu c,a,mc,a,m și bb numărul de camioane, autoturisme, motociclete, respectiv biciclete.

{c+a+m+b=434c+4a+2m+2b=122a=5cb=m+15{c+5c+m+15+m=434c+20c+2m+2(m+15)=122{6c+2m=2824c+4m=92:2{6c+2m=2812c+2m=46()6c=18c=3. \begin{cases} c+a+m+b=43\\ 4c+4a+2m+2b=122 \\ \boxed{a=5c} \\ \boxed{b=m+15} \end{cases} \Rightarrow \begin{cases} c+5c+m+15+m=43\\ 4c+20c+2m + 2(m+15)=122 \\ \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 6c+2m= 28 \\ 24c+ 4m =92 \quad | :2 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 6c+2m= 28 \\ 12c+ 2m =46 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 6c=18 \Rightarrow \boxed{c=3}.
63+2m=28m=5.6 \cdot 3+2m =28 \Rightarrow \boxed{m=5}.
a=5ca=15.a=5 \cdot c \Rightarrow \boxed{a=15}.
b=m+15b=20.b=m+15 \Rightarrow \boxed{b=20}.