Probleme de redistribuire

Probleme de redistribuire

În mod normal, la clasa a 4-a, astfel de probleme se rezolvă prin metoda falsei ipoteze. Noi le vom rezolva printr-o metodă algebrică (sisteme de ecuații).

Nivel introductiv

E.592. Dacă elevii unei clase se așează câte patru în bancă, atunci rămân cinci bănci libere, iar dacă se așează câte trei într-o bancă, rămân două bănci libere, iar într-o bancă stă un singur elev.
a) Câți elevi și câte bănci sunt în clasă?
b) Care este cel mai mic număr de elevi care ar trebui să vină în această clasă, astfel încât în fiecare bancă să stea același număr de elevi?

Admitere Loga, model, 2024

Răspuns: a) 1212 bănci și 2828 elevi. b) 88 elevi.

Soluție:

a) Notăm cu ee și bb numărul de elevi, respectiv numărul de bănci.

{e=4(b5)e=3(b3)+14b20=3b9+1b=12. \begin{cases} e = 4 \cdot (b-5) \\ e = 3 \cdot (b-3) + 1 \end{cases} \Rightarrow 4b -20 = 3b -9 + 1 \Rightarrow \boxed{b=12}.
e=4(125)e=28.e=4 \cdot (12-5) \Rightarrow \boxed{e=28}.

b) Inițial avem 1212 bănci și 2828 elevi.
28:12=2,28:12=2, rest 4.4. Așadar:

  • dacă elevii stau câte 22 în bancă (sau mai puțini), o parte vor sta în picioare. Nu convine;
  • dacă elevii stau câte 33 în bancă, mai trebuie să vină 31228=83 \cdot 12 - 28= 8 elevi;
  • dacă elevii stau câte 44 în bancă (sau mai mulți), mai trebuie să vină 41228=204 \cdot 12 - 28= 20 elevi (sau mai mulți);

Prin urmare, numărul minim de elevi care mai trebuie să vină este 8.8.

E.593. Victor are jetoane albe și roșii. Dacă face grupe de 22 jetoane albe și 33 roșii rămân negrupate 11 jeton roșu și 33 albe, iar dacă grupează 33 jetoane albe și 22 roșii rămân negrupate 22 albe și 1717 roșii.
a) Câte jetoane albe și câte roșii sunt?
b) Victor pierde de trei ori mai multe jetoane albe decât roșii și constată că numărul jetoanelor roșii este de 55 ori mai mare decât numărul de jetoane albe. Câte jetoane roșii a pierdut?

Admitere Loga, 2024

Răspuns: a) 2323 albe, 3131 roșii. b) 6.6.

Soluție:

a) Notăm cu aa și rr numărul de jetoane albe, respectiv roșii.
Notăm cu xx și yy numărul de grupe pe care Victor le formează în primul, respectiv în al doilea scenariu.

Scenariul 1:{a=2x+3r=3x+1{x=(a3):2x=(r1):3(a3):2=(r1):33a=2r+7. \text{Scenariul 1:} \begin{cases} a=2x+3 \\ r=3x+1 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} x=(a-3):2 \\ x=(r-1):3 \end{cases} \Rightarrow (a-3):2 = (r-1):3 \Rightarrow \boxed{3a=2r+7}.

Scenariul 2:{a=3y+2r=2y+17{y=(a2):3y=(r17):2(a2):3=(r17):22a+47=3r. \text{Scenariul 2:} \begin{cases} a=3y+2 \\ r=2y+17 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} y=(a-2):3 \\ y=(r-17):2 \end{cases} \Rightarrow (a-2):3 = (r-17):2 \Rightarrow \boxed{2a+47=3r}.

Din ultimele două relații, avem:

{3a=2r+722a+47=3r2{6a=4r+146a+141=9r()141=5r14r=31. \begin{cases} 3a=2r+7 \quad | \cdot 2 \\ 2a+47=3r \quad | \cdot 2 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 6a=4r+14 \\ 6a+141=9r \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 141=5r-14 \Rightarrow \boxed{r=31}.
3a=231+7a=23.3a=2 \cdot 31 + 7 \Rightarrow \boxed{a=23}.

b) Notăm cu pp numărul de jetoane roșii pierdute și cu nn numărul de jetoane albe rămase.

{233p=n31p=5n{n+3p=2355n+p=31{5n+15p=1155n+p=31()14p=84p=6. \begin{cases} 23-3p=n \\ 31-p=5n \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} n+3p=23 \quad | \cdot 5\\ 5n+p=31 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} 5n+15p=115\\ 5n+p=31 \end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 14p=84 \Rightarrow \boxed{p=6}.

E.594. Ana cumpără papagali verzi și galbeni, precum și cuști. Dacă pune 22 papagali într-o cușcă rămâne cu 33 papagali pe dinafară, iar după ce mai cumpără 33 papagali și pune câte 33 într-o cușcă rămâne cu o cușcă liberă și una cu 22 papagali.
a) Câți papagali și câte cuști a cumpărat la început?
b) Dacă la sfârșit numărul papagalilor verzi este cu 22 mai mare decât dublul papagalilor galbeni câți papagali verzi are?

Admitere Loga, 2023

Răspuns: a) 1010 cuști, 2323 papagali. b) 1818 verzi, 88 galbeni.

Soluție:

a) Notăm cu pp și cc numărul de papagali pe care i-a avut la început, respectiv numărul de cuști.

{p=2c+3p+3=3(c2)+2{p=2c+3p=3c72c+3=3c7c=10. \begin{cases} p=2c+3 \\ p+3=3(c-2)+2 \end{cases} \Leftrightarrow \begin{cases} p=2c+3 \\ p=3c-7 \end{cases} \Rightarrow 2c+3=3c-7 \Rightarrow \boxed{c=10}.
p=210+3p=23.p=2 \cdot 10+3 \Rightarrow \boxed{p=23}.

b) Notăm cu gg și vv numărul de papagali galbeni, respectiv verzi pe care îi are la sfârșit.

{g+v=23+3v=2g+2g+(2g+2)=26g=8. \begin{cases} g+v=23+3 \\ v=2g+2 \end{cases} \Rightarrow g + (2g+2)=26 \Rightarrow \boxed{g=8}.
v=28+2v=18.v=2 \cdot 8 + 2 \Rightarrow \boxed{v=18}.

E.595. Pe niște platouri se pun banane și mere. Știm că bananele sunt de două ori mai multe ca merele. Dacă se pun pe fiecare platou 33 mere, rămân pe dinafară 55 mere, iar dacă se pun pe fiecare platou 55 banane rămân pe dinafară 3636 banane.
a) Câte platouri sunt?
b) Câte banane mai trebuie aduse pentru a fi complete 4040 de platouri? (un platou complet conține 55 banane).

Admitere Loga, 2022

Răspuns: a) 26.26. b) 34.34.

Soluție:

a) Notăm cu p,m,bp, m, b numărul de platouri, mere, respectiv banane.

{m=3p+52b=5p+36b=2m{2m=6p+102m=5p+366p+10=5p+36p=26. \begin{cases} m=3p+5 \quad | \cdot 2 \\ b=5p+36 \\ b=2m \end{cases} \Rightarrow \begin{cases} 2m=6p+10 \\ 2m=5p+36 \end{cases} \Rightarrow 6p+10=5p+36 \Rightarrow \boxed{p=26}.

b) Ca să umplem 4040 de platouri avem nevoie de 405=20040 \cdot 5 = 200 banane.
Dar noi avem doar b=526+36=166b=5 \cdot 26+36=166 banane.
Prin urmare, va trebui să mai aducem 200166=34200-166=34 banane.

E.596. Dacă într-o bibliotecă se așază câte 2828 cărți pe fiecare poliță, rămân 1010 cărți neașezate. Dacă se așază câte 4040 de cărți pe poliță, rămân 44 polițe goale și o poliță cu doar 3030 de cărți. (Toate cărțile au același format.)
a. Calculați numărul total de cărți.
b. Dacă la bibliotecă se mai aduc 490490 de cărți, care este numărul minim de polițe ce mai trebuie montate pentru ca toate cărțile să fie distribuite în mod egal pe toate polițele bibliotecii. Se știe că o poliță nu suportă mai mult de 4040 de cărți.

Admitere Loga, 2021

Răspuns: a) 430.430. b) 8.8.

Soluție:

a) Notăm cu cc și pp numărul de cărți, respectiv numărul de polițe.

{c=28p+10c=40(p5)+3028p+10=40p200+30p=15. \begin{cases} c=28p+10 \\ c=40(p-5)+30 \end{cases} \Rightarrow 28p+10 = 40p-200+30 \Rightarrow \boxed{p=15}.
c=2815+10c=430.c=28 \cdot 15+10 \Rightarrow \boxed{c=430}.

b) În total avem 430+490=920430+490=920 cărți.
Ca să obținem un număr minim de polițe, trebuie ca pe fiecare poliță sa punem cât mai multe cărți. La încărcarea maximă, aceste cărți le putem repartiza pe 920:40=23920:40=23 polițe.
Prin urmare, mai trebuie să aducem 2315=823-15=8 polițe.

E.597. Bunica împarte nepoților o sumă de bani. Dacă ar da câte 100100 lei fiecăruia dintre ei, atunci i-ar rămâne 300300 lei. Dacă ar da câte 200200 de lei fiecăruia, atunci 22 nepoți nu primesc nici un leu. Câți nepoți are bunica și ce sumă de bani a avut de împărțit?

Admitere Loga, 2020

Răspuns: 77 nepoți; 10001000 lei.

Soluție:

Notăm cu ss și nn suma pe care o are de împărțit bunica, respectiv numărul de nepoți.

{s=100n+300s=200(n2)100n+300=200n400n=7. \begin{cases} s=100 \cdot n + 300 \\ s = 200 \cdot (n-2) \end{cases} \Rightarrow 100n+300 = 200n-400 \Rightarrow \boxed{n=7}.
s=1007+300s=1000.s=100 \cdot 7 + 300 \Rightarrow \boxed{s=1000}.

E.598. Într-o sală de așteptare sunt ocupate toate băncile cu câte 44 persoane și 1818 persoane stau în picioare. Dacă ar sta câte 55 pe fiecare bancă, atunci ar rămâne 44 bănci libere. Stabiliți câte persoane și câte bănci sunt în sală.

Mate2000, Aritmetică pentru performanță, 19/53

E.599. Într-un cămin, dacă se cazează câte 22 elevi în cameră, rămân 55 camere libere și o cameră cu un singur elev. Dacă mai vin 3939 de elevi și sunt cazați toți câte 33 în cameră, atunci un elev nu are loc. Stabiliți câte camere are căminul și câți elevi au fost la început.

Mate2000, Aritmetică pentru performanță, 23/53

E.600. La un antrenament, jucătorii de baschet constată că, dacă s-ar grupa câte 1010 la fiecare panou, ar rămâne două panouri libere, iar dacă s-ar grupa câte 77 la fiecare panou, la unul ar fi cu 22 jucători mai puțin. Determinați câți sportivi au participat la antrenament.

Mate2000, Aritmetică pentru performanță, 25/53

E.601. Irina a cules din grădină flori. Ea observă că dacă pune 33 flori într-o vază atunci 66 flori rămân afară, iar dacă pune 55 într-o vază, atunci o vază rămâne goală, iar una cu 22 flori. Câte vaze și câte flori sunt?

Admitere Loga, 2019

Răspuns: 77 vaze și 2727 flori.

E.602. Pe tablă sunt desenate pătrate și triunghiuri. Ștefan numără, în total, 2020 de vârfuri. Aflați câte triunghiuri sunt desenate pe tablă.

Mate2000, Aritmetică pentru performanță, 28/54
Nume CreatLa (UTC)
Tema8: Probleme de redistribuire 13-12-2024 15:09