Exerciții diverse

Exerciții diverse

Nivel introductiv

E.87. Fie ABCABC un triunghi echilateral, MM mijlocul laturii [BC][BC] și D(AM)D \in (AM), astfel încât AM+MD=AB.AM + MD = AB. Determinați măsura unghiului DBM.\measuredangle DBM.

Olimpiadă, etapa locală, Giurgiu, 2016, (7.O.82)

Indicația 1: Prelungim AMAM până în punctul E, astfel încât MEMD.ME \equiv MD.

Indicația 2: ABEAEB (=75°)\measuredangle ABE \equiv \measuredangle AEB \space (= 75\degree)

Indicația 3: AEBBDE (=75°)\measuredangle AEB \equiv \measuredangle BDE \space (= 75\degree)

Răspuns: DBM=15°\measuredangle DBM = 15\degree

Soluție:

Prelungim AMAM până în punctul E, astfel încât MEMD.ME \equiv MD.

AE=AM+ME=AM+MD=ip.ABABEAE = AM+ME = AM+MD \xlongequal{ip.} AB \textcolor{red}{\Rightarrow} \triangle ABE isoscel.
În ABE\triangle ABE isoscel, BAE=30°ABEAEB (=75°).\measuredangle BAE = 30\degree \textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle ABE \equiv \measuredangle AEB \space (= 75\degree).

BMEBMD (L.U.L.)\triangle BME \equiv \triangle BMD \space (L.U.L.) \textcolor{red}{\Rightarrow} ED (=75°)\measuredangle E \equiv \measuredangle D \space (= 75\degree)
În BMD\triangle BMD, M=90°\measuredangle M = 90\degree, D=75°DBM=15°\measuredangle D = 75\degree \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\measuredangle DBM = 15\degree}

E.88. În triunghiul isoscel ABCABC, cu [AB][AC][AB] \equiv [AC], se consideră bisectoarele (AD(AD, respectiv (CE(CE, cu D(BC),E(AB)D \in (BC), E \in (AB) și punctul FF mijlocul lui (AC)(AC), astfel încât EFAC.EF \bot AC.
a) Aflați măsurile unghiurilor triunghiului ABC.ABC.
b) Arătați că triunghiul ABPABP este isoscel, unde ADEF={P}.AD \cap EF = \{P\}.

Olimpiadă, etapa locală, Alba și Hunedoara, 2016 (7.O.4, 7.O.95)
Gazeta Matematică, 9/2015

Indicația 1: a) EAFECF\measuredangle EAF \equiv \measuredangle ECF

Indicația 2: b) PBPCPB \equiv PC și PCPAPC \equiv PA

Răspuns: A=36°,B=72°,C=72°.\measuredangle A = 36 \degree, \measuredangle B = 72 \degree, \measuredangle C = 72 \degree.

Soluție:

a) EAFECF(L.U.L.)EAFECF (1)\triangle EAF \equiv \triangle ECF (L.U.L.) \textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle EAF \equiv \measuredangle ECF \nobreakspace \textcolor{red}{(1)}
ECEC bisectoare ECF=BCA/2 (2)\textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle ECF = \measuredangle BCA/2 \nobreakspace \textcolor{red}{(2)}
Din (1)(1) și (2)C=2A(2) \textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle C = 2 \cdot \measuredangle A
Dar 2C+A=180°A=180:5=36°,B=C=72°2 \cdot \measuredangle C + \measuredangle A = 180 \degree \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\measuredangle A = 180:5 = 36 \degree}, \boxed{\measuredangle B = \measuredangle C = 72 \degree}

b) PDBPDC(L.U.L.)PBPC (3)\triangle PDB \equiv \triangle PDC (L.U.L.) \textcolor{red}{\Rightarrow} PB \equiv PC \nobreakspace \textcolor{red}{(3)}
PFCPFA(L.U.L.)PCPA (4)\triangle PFC \equiv \triangle PFA (L.U.L.) \textcolor{red}{\Rightarrow} PC \equiv PA \nobreakspace \textcolor{red}{(4)}
Din (3)(3) și (4)PBPAABP isoscel(4) \textcolor{red}{\Rightarrow} PB \equiv PA \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\triangle ABP \nobreakspace isoscel}.

E.89. În triunghiul ascuțitunghic ABCABC, mediana AM,MBCAM, M \in BC, este congruentă cu înălțimea BH,HAC.BH, H \in AC. Calculați măsura unghiului CAM.CAM.

Olimpiadă, etapa locală, Galați, 2019 (7.O.74)

Indicația 1: Construim MNBHMN \parallel BH

Indicația 2: MN=BH2MN = \dfrac{BH}{2}

Răspuns: CAM=30°.\measuredangle CAM = 30 \degree.

Soluție:

Construim MNBHMN \parallel BH, prin urmare și MNA=90°.\measuredangle MNA = 90 \degree.
În BCH,BMMC,MNBHMN linie mijlocieMN=BH2 (1)\triangle BCH, BM \equiv MC, MN \parallel BH \textcolor{red}{\Rightarrow} MN \space linie \space mijlocie \textcolor{red}{\Rightarrow} MN = \dfrac{BH}{2} \nobreakspace \textcolor{red}{(1)}
Dar BHAM (ip) (2)BH \equiv AM \space (ip) \nobreakspace \textcolor{red}{(2)}
Din (1) și (2) MN=AM2\textcolor{red}{\Rightarrow} MN = \dfrac{AM}{2} \textcolor{red}{\Rightarrow} (T. unghiului de 30°30\degree) că CAM=30°\boxed{\measuredangle CAM = 30 \degree}

E.90. În triunghiul ABCABC cu m(B\measuredangle B) >\gt m(C\measuredangle C) avem ADBC,DBCAD \bot BC, D\in BC și EE mijlocul lui [BC].[BC]. Dacă AB=2DE,AB = 2 \cdot DE, arătați că m(B)=2m(C)m(\measuredangle B) = 2 \cdot m(\measuredangle C).

Olimpiadă, etapa locală, Argeș, 2016 (7.O.12)
Gazeta Matematică, 9/2015

Indicația 1: Construim EFEF linie mijl. în ABC\triangle ABC

Indicația 2: F1E1C\measuredangle F_1 \equiv \measuredangle E_1 \equiv \measuredangle C

Indicația 3: D1=2E1\measuredangle D_1 = 2 \cdot \measuredangle E1

Soluție:

Construim EFEF linie mijl. în ABCEFACE1C (1)\triangle ABC \textcolor{red}{\Rightarrow} EF \parallel AC \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\measuredangle E_1 \equiv \measuredangle C} \nobreakspace \textcolor{red}{(1)}
În ADB,D=90°,DF\triangle ADB, \measuredangle D = 90\degree, DF mediană DF=AB2.\textcolor{red}{\Rightarrow} DF = \dfrac{AB}{2}.
Dar și DE=ip.AB2DFDEE1F1.DE \xlongequal{ip.} \dfrac{AB}{2} \textcolor{red}{\Rightarrow} DF \equiv DE \textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle E_1 \equiv \measuredangle F_1.

D1D_1 unghi exterior D1=E1+F1D1=2E1 (2)\textcolor{red}{\Rightarrow} \measuredangle D_1 = \measuredangle E_1 + \measuredangle F_1 \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\measuredangle D_1 = 2 \cdot \measuredangle E1} \nobreakspace \textcolor{red}{(2)}
Din FBFDBD1 (3)FB \equiv FD \textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{\measuredangle B \equiv \measuredangle D_1} \nobreakspace \textcolor{red}{(3)}

Din (1), (2) și (3) m(B)=2m(C)\textcolor{red}{\Rightarrow} \boxed{m(\measuredangle B) = 2 \cdot m(\measuredangle C)}