Metoda comparației vs. metoda algebrică
Tema 12
Lucian Maran, MateMaraton, 15-12-2024
Problema 1. Să se determine necunoscutele x x x și y y y :
a ) { 3 x + 4 y = 10 9 x + 4 y = 22
a) \begin{cases}
3x+4y=10 \\
9x+4y=22
\end{cases}
a ) { 3 x + 4 y = 10 9 x + 4 y = 22
b ) { x + 6 y = 135 2 x + 3 y = 90
\quad b) \begin{cases}
x+6y=135 \\
2x+3y=90
\end{cases}
b ) { x + 6 y = 135 2 x + 3 y = 90
c ) { 7 x + 12 y = 261 5 x + 8 y = 175
\quad c) \begin{cases}
7x+12y=261 \\
5x+8y=175
\end{cases}
c ) { 7 x + 12 y = 261 5 x + 8 y = 175
Mate2000 excelență, 1,2/11, E.603
Soluție:
a)
{ 3 x + 4 y = 10 9 x + 4 y = 22 ⇒ ( − ) 6 x = 12 ⇒ x = 2 .
\begin{cases}
3x+4y=10 \\
9x+4y=22
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 6x=12 \Rightarrow \boxed{x=2}.
{ 3 x + 4 y = 10 9 x + 4 y = 22 ⇒ ( − ) 6 x = 12 ⇒ x = 2 .
3 ⋅ 2 + 4 y = 10 ⇒ y = 1 . 3 \cdot 2 + 4y = 10 \Rightarrow \boxed{y=1}. 3 ⋅ 2 + 4 y = 10 ⇒ y = 1 .
b)
{ x + 6 y = 135 ∣ ⋅ 2 2 x + 3 y = 90 ⇔ { 2 x + 12 y = 270 2 x + 3 y = 90 ⇒ ( − ) 9 y = 180 ⇒ y = 20 .
\begin{cases}
x+6y=135 \quad | \cdot 2\\
2x+3y=90
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
2x+12y=270\\
2x+3y=90
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 9y=180 \Rightarrow \boxed{y=20}.
{ x + 6 y = 135 ∣ ⋅ 2 2 x + 3 y = 90 ⇔ { 2 x + 12 y = 270 2 x + 3 y = 90 ⇒ ( − ) 9 y = 180 ⇒ y = 20 .
x + 6 ⋅ 20 = 135 ⇒ x = 15 . x+6 \cdot 20=135 \Rightarrow \boxed{x=15}. x + 6 ⋅ 20 = 135 ⇒ x = 15 .
c)
{ 7 x + 12 y = 261 ∣ ⋅ 5 5 x + 8 y = 175 ∣ ⋅ 7 ⇔ { 35 x + 60 y = 1305 35 x + 56 y = 1225 ⇒ ( − ) 4 y = 80 ⇒ y = 20 .
\begin{cases}
7x+12y=261 \quad |\cdot 5\\
5x+8y=175 \quad | \cdot 7
\end{cases}
\Leftrightarrow
\begin{cases}
35x+60y=1305 \\
35x+56y=1225
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 4y=80 \Rightarrow \boxed{y=20}.
{ 7 x + 12 y = 261 ∣ ⋅ 5 5 x + 8 y = 175 ∣ ⋅ 7 ⇔ { 35 x + 60 y = 1305 35 x + 56 y = 1225 ⇒ ( − ) 4 y = 80 ⇒ y = 20 .
5 x + 8 ⋅ 20 = 175 ⇒ x = 3 . 5x+8 \cdot 20=175 \Rightarrow \boxed{x=3}. 5 x + 8 ⋅ 20 = 175 ⇒ x = 3 .
Problema 2. Să se determine necunoscutele x , y x,y x , y și z z z :
a ) { x + y + z = 16 x + 3 y + z = 24 x + y + 4 z = 46
a) \begin{cases}
x+y+z=16 \\
x+3y+z=24 \\
x+y+4z=46
\end{cases}
a ) ⎩ ⎨ ⎧ x + y + z = 16 x + 3 y + z = 24 x + y + 4 z = 46
b ) { 2 x + y + z = 11 x + 2 y + z = 12 x + y + 2 z = 13
\quad b) \begin{cases}
2x+y+z=11 \\
x+2y+z=12 \\
x+y+2z=13
\end{cases}
b ) ⎩ ⎨ ⎧ 2 x + y + z = 11 x + 2 y + z = 12 x + y + 2 z = 13
c ) { 2 x + 3 y + 4 z = 370 3 x + 4 y + 5 z = 485 4 x + 6 y + 7 z = 690
\quad c) \begin{cases}
2x+3y+4z=370 \\
3x+4y+5z=485 \\
4x+6y+7z=690
\end{cases}
c ) ⎩ ⎨ ⎧ 2 x + 3 y + 4 z = 370 3 x + 4 y + 5 z = 485 4 x + 6 y + 7 z = 690
Exerciții pentru cercurile de matematică, cls.IV, Petre Năchilă, 10,13/25, E.604
Soluție:
a)
{ x + y + z = 16 ( 1 ) x + 3 y + z = 24 ( 2 ) x + y + 4 z = 46 ( 3 )
\begin{cases}
x+y+z=16 \quad (1)\\
x+3y+z=24 \quad (2)\\
x+y+4z=46 \quad (3)
\end{cases}
⎩ ⎨ ⎧ x + y + z = 16 ( 1 ) x + 3 y + z = 24 ( 2 ) x + y + 4 z = 46 ( 3 )
(2)-(1) ⇒ 2 y = 8 ⇒ y = 4 . \Rightarrow 2y=8 \Rightarrow \boxed{y=4}. ⇒ 2 y = 8 ⇒ y = 4 .
(3)-(1) ⇒ 3 z = 30 ⇒ z = 10 . \Rightarrow 3z=30 \Rightarrow \boxed{z=10}. ⇒ 3 z = 30 ⇒ z = 10 .
(1) ⇒ x + 4 + 10 = 16 ⇒ x = 2 . \Rightarrow x+4+10=16 \Rightarrow \boxed{x=2}. ⇒ x + 4 + 10 = 16 ⇒ x = 2 .
b
{ 2 x + y + z = 11 ( 1 ) x + 2 y + z = 12 ( 2 ) x + y + 2 z = 13 ( 3 ) ⇒ ( 1 ) + ( 2 ) + ( 3 ) 4 ( x + y + z ) = 36 ⇒ x + y + z = 9 ( 4 ) .
\begin{cases}
2x+y+z=11 \quad (1)\\
x+2y+z=12 \quad (2)\\
x+y+2z=13 \quad (3)
\end{cases} \overset{(1)+(2)+(3)}{\Rightarrow} 4(x+y+z)=36 \Rightarrow \boxed{x+y+z=9} \quad (4).
⎩ ⎨ ⎧ 2 x + y + z = 11 ( 1 ) x + 2 y + z = 12 ( 2 ) x + y + 2 z = 13 ( 3 ) ⇒ ( 1 ) + ( 2 ) + ( 3 ) 4 ( x + y + z ) = 36 ⇒ x + y + z = 9 ( 4 ) .
(1)-(4) ⇒ x = 2 . \Rightarrow \boxed{x=2}. ⇒ x = 2 .
(2)-(4) ⇒ y = 3 . \Rightarrow \boxed{y=3}. ⇒ y = 3 .
(3)-(4) ⇒ z = 4 . \Rightarrow \boxed{z=4}. ⇒ z = 4 .
c)
{ 2 x + 3 y + 4 z = 370 ∣ ⋅ 2 3 x + 4 y + 5 z = 485 4 x + 6 y + 7 z = 690 ⇔ { 4 x + 6 y + 8 z = 740 ( 1 ) 3 x + 4 y + 5 z = 485 ( 2 ) 4 x + 6 y + 7 z = 690 ( 3 ) ⇒ ( 1 ) − ( 3 ) z = 50 .
\begin{cases}
2x+3y+4z=370 \quad | \cdot 2 \\
3x+4y+5z=485 \\
4x+6y+7z=690
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
4x+6y+8z=740 \quad (1) \\
3x+4y+5z=485 \quad (2) \\
4x+6y+7z=690 \quad (3)
\end{cases} \overset{(1)-(3)}{\Rightarrow} \boxed{z=50}.
⎩ ⎨ ⎧ 2 x + 3 y + 4 z = 370 ∣ ⋅ 2 3 x + 4 y + 5 z = 485 4 x + 6 y + 7 z = 690 ⇔ ⎩ ⎨ ⎧ 4 x + 6 y + 8 z = 740 ( 1 ) 3 x + 4 y + 5 z = 485 ( 2 ) 4 x + 6 y + 7 z = 690 ( 3 ) ⇒ ( 1 ) − ( 3 ) z = 50 .
Înlocuim pe z z z în (1) și (2):
{ 4 x + 6 y + 8 ⋅ 50 = 740 3 x + 4 y + 5 ⋅ 50 = 485 ⇔ { 4 x + 6 y = 340 ∣ ⋅ 3 3 x + 4 y = 235 ∣ ⋅ 4 ⇔ { 12 x + 18 y = 1020 12 x + 16 y = 940 ⇒ ( − ) 2 y = 80 ⇒ y = 40 .
\begin{cases}
4x+6y+8 \cdot 50 =740 \\
3x+4y+5 \cdot 50 =485 \\
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
4x+6y =340 \quad | \cdot 3\\
3x+4y =235 \quad | \cdot 4\\
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
12x+18y =1020\\
12x+16y =940\\
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 2y=80 \Rightarrow \boxed{y=40}.
{ 4 x + 6 y + 8 ⋅ 50 = 740 3 x + 4 y + 5 ⋅ 50 = 485 ⇔ { 4 x + 6 y = 340 ∣ ⋅ 3 3 x + 4 y = 235 ∣ ⋅ 4 ⇔ { 12 x + 18 y = 1020 12 x + 16 y = 940 ⇒ ( − ) 2 y = 80 ⇒ y = 40 .
4 x + 6 ⋅ 40 = 340 ⇒ x = 25 . 4x+6 \cdot 40 = 340 \Rightarrow \boxed{x=25}. 4 x + 6 ⋅ 40 = 340 ⇒ x = 25 .
Problema 3. La o florărie, 7 7 7 lalele, 5 5 5 trandafiri și 3 3 3 gladiole costă 57 57 57 lei, 5 5 5 lalele și 3 3 3 trandafiri costă 25 25 25 lei, iar 2 2 2 trandafiri și 5 5 5 gladiole costă 40 40 40 lei. Cât costă o lalea, cât costă un trandafir și cât costă o gladiolă.
Radu Stănică, Olimpiadă, etapa locală, Cluj, 2020, E.607
Soluție:
Notăm cu l , t , g l, t, g l , t , g numărul de lalele, trandafiri, respectiv gladiole.
Eliminăm necunoscuta t t t :
{ 7 l + 5 t + 3 g = 57 ∣ ⋅ 3 ⋅ 2 5 l + 3 t = 25 ∣ ⋅ 5 ⋅ 2 2 t + 5 g = 40 ∣ ⋅ 5 ⋅ 3 ⇔ { 42 l + 30 t + 18 g = 342 ( 1 ) 50 l + 30 t = 250 ( 2 ) 30 t + 75 g = 600 ( 3 )
\begin{cases}
7l+&5t+3g&=57 \quad |\cdot 3 \cdot 2\\
5l+&3t&=25 \quad |\cdot 5 \cdot 2\\
&2t+5g&=40 \quad |\cdot 5 \cdot 3
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
42l+&30t+18g&=342 \quad (1)\\
50l+&30t&=250 \quad (2)\\
&30t+75g&=600 \quad (3)
\end{cases}
⎩ ⎨ ⎧ 7 l + 5 l + 5 t + 3 g 3 t 2 t + 5 g = 57 ∣ ⋅ 3 ⋅ 2 = 25 ∣ ⋅ 5 ⋅ 2 = 40 ∣ ⋅ 5 ⋅ 3 ⇔ ⎩ ⎨ ⎧ 42 l + 50 l + 30 t + 18 g 30 t 30 t + 75 g = 342 ( 1 ) = 250 ( 2 ) = 600 ( 3 )
{ ( 1 ) − ( 2 ) : 718 g − 8 l = 92 ∣ : 2 ( 3 ) − ( 2 ) : 75 g − 50 l = 350 ∣ : 25 ⇔ { 9 g = 4 l + 46 3 g = 2 l + 14 ∣ ⋅ 2 ⇔ { 9 g = 4 l + 46 6 g = 4 l + 28 ⇒ ( − ) 3 g = 18 ⇒ g = 6 .
\begin{cases}
(1)-(2): 718g-8l=92 \quad |:2\\
(3)-(2): 75g-50l=350 \quad |:25
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
9g=4l+46\\
3g=2l+14 \quad |\cdot 2
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
9g=4l+46\\
6g=4l+28
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 3g=18 \Rightarrow \boxed{g=6}.
{ ( 1 ) − ( 2 ) : 718 g − 8 l = 92 ∣ : 2 ( 3 ) − ( 2 ) : 75 g − 50 l = 350 ∣ : 25 ⇔ { 9 g = 4 l + 46 3 g = 2 l + 14 ∣ ⋅ 2 ⇔ { 9 g = 4 l + 46 6 g = 4 l + 28 ⇒ ( − ) 3 g = 18 ⇒ g = 6 . 3 ⋅ 6 = 2 l + 14 ⇒ l = 2 . 3\cdot 6=2l+14 \Rightarrow \boxed{l=2}. 3 ⋅ 6 = 2 l + 14 ⇒ l = 2 .
2 t + 5 ⋅ 6 = 40 ⇒ t = 5 . 2t+5 \cdot 6 = 40 \Rightarrow \boxed{t=5}. 2 t + 5 ⋅ 6 = 40 ⇒ t = 5 .
Problema 4. Iulia și Ștefan au cumpărat de la chioșcul alimentar al școlii produse de patiserie pentru ei și pentru colegii din clasă. Iulia a cumpărat 5 5 5 plăcinte cu brânză, 2 2 2 ștrudele cu mere, 7 7 7 croissante și a plătit 26 26 26 de lei. Ștefan a cumpărat 3 3 3 plăcinte cu brânză, 2 2 2 ștrudele cu mere, 4 4 4 croissante și a plătit 17 17 17 lei. Cât costă fiecare produs de patiserie, dacă o plăcintă cu brânză este de trei ori mai scumpă decât un croissant?
Olimpiadă, etapa locală, Dolj, 2020, E.608
Soluție:
Notăm cu p , s , c p,s,c p , s , c numărul de plăcinte, ștrudele, respectiv croissante.
{ 5 p + 2 s + 7 c = 26 3 p + 2 s + 4 c = 17 p = 3 c
\begin{cases}
5p+2s+7c=26 \\
3p+2s+4c=17 \\
p=3c
\end{cases}
⎩ ⎨ ⎧ 5 p + 2 s + 7 c = 26 3 p + 2 s + 4 c = 17 p = 3 c
{ 5 ⋅ 3 c + 2 s + 7 c = 26 3 ⋅ 3 c + 2 s + 4 c = 17 ⇔ { 22 c + 2 s = 26 13 c + 2 s = 17 ⇒ ( − ) 9 c = 9 ⇒ c = 1
\begin{cases}
5\cdot 3c+2s+7c=26 \\
3\cdot 3c+2s+4c=17
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
22c+2s=26 \\
13c+2s=17
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 9c=9 \Rightarrow \boxed{c=1}
{ 5 ⋅ 3 c + 2 s + 7 c = 26 3 ⋅ 3 c + 2 s + 4 c = 17 ⇔ { 22 c + 2 s = 26 13 c + 2 s = 17 ⇒ ( − ) 9 c = 9 ⇒ c = 1 13 ⋅ 1 + 2 s = 17 ⇒ s = 2 . 13 \cdot 1 +2s=17 \Rightarrow \boxed{s=2}. 13 ⋅ 1 + 2 s = 17 ⇒ s = 2 .
p = 3 ⋅ 1 ⇒ p = 3 . p=3 \cdot 1 \Rightarrow \boxed{p=3}. p = 3 ⋅ 1 ⇒ p = 3 .
Problema 5. Ilinca vrea să își invite prietenele și să le cumpere câte o ciocolată, un suc și o acadea. Știind că o ciocolată și un suc costă 7 7 7 lei, 3 3 3 ciocolate și 4 4 4 acadele costă 20 20 20 lei, iar 3 3 3 sucuri și 2 2 2 acadele costă 13 13 13 lei, aflați câte prietene își poate invita Ilinca, dacă are la dispoziție 50 50 50 de lei. Stabiliți dacă banii care îi mai rămân sunt suficienți pentru a cumpăra o ciocolată și un suc, pentru ea însăși.
Ionela Turturean, Olimpiadă, etapa locală, Satu-Mare, 2020, E.609
Soluție:
Notăm cu c , s , a c,s,a c , s , a numărul de ciocolate, sucuri, respectiv acadele.
{ c + s = 7 ∣ ⋅ 3 3 c + 4 a = 20 3 s + 2 a = 13 ⇔ { 3 c + 3 s = 21 ( 1 ) 3 c + 4 a = 20 ( 2 ) 3 s + 2 a = 13 ( 3 )
\begin{cases}
c+s =7 \quad |\cdot 3\\
3c+4a =20 \\
3s + 2a =13
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
3c+3s =21 \quad (1)\\
3c+4a =20 \quad (2) \\
3s + 2a =13 \quad (3)
\end{cases}
⎩ ⎨ ⎧ c + s = 7 ∣ ⋅ 3 3 c + 4 a = 20 3 s + 2 a = 13 ⇔ ⎩ ⎨ ⎧ 3 c + 3 s = 21 ( 1 ) 3 c + 4 a = 20 ( 2 ) 3 s + 2 a = 13 ( 3 )
{ ( 1 ) − ( 2 ) : 3 s − 4 a = 1 ( 3 ) : 3 s + 2 a = 13 ⇔ { 3 s = 1 + 4 a 3 s = 13 − 2 a ⇒ 1 + 4 a = 13 − 2 a ⇒ a = 2 .
\begin{cases}
(1)-(2): &3s-4a=1\\
(3): &3s + 2a =13
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
3s=1+4a \\
3s =13-2a
\end{cases} \Rightarrow 1+4a=13-2a \Rightarrow \boxed{a=2}.
{ ( 1 ) − ( 2 ) : ( 3 ) : 3 s − 4 a = 1 3 s + 2 a = 13 ⇔ { 3 s = 1 + 4 a 3 s = 13 − 2 a ⇒ 1 + 4 a = 13 − 2 a ⇒ a = 2 . Din ( 3 ) ⇒ 3 s + 2 ⋅ 2 = 13 ⇒ s = 3 . (3) \Rightarrow 3s+2 \cdot 2 = 13 \Rightarrow \boxed{s=3}. ( 3 ) ⇒ 3 s + 2 ⋅ 2 = 13 ⇒ s = 3 .
Din ( 1 ) ⇒ 3 c + 3 ⋅ 3 = 21 ⇒ c = 4 . (1) \Rightarrow 3c+3 \cdot 3 = 21 \Rightarrow \boxed{c=4}. ( 1 ) ⇒ 3 c + 3 ⋅ 3 = 21 ⇒ c = 4 .
O ciocolată, un suc și o acadea costă 4 + 3 + 2 = 9 4+3+2=9 4 + 3 + 2 = 9 lei.
50 : 9 = 5 , 50:9=5, 50 : 9 = 5 , rest 5. 5. 5.
Deci, din banii primiți, Ilinca își poate invita 5 5 5 prietene.
Banii rămași (5 5 5 lei) sunt insuficienți pentru a-și cumpăra o ciocolată (4 4 4 lei) și un suc (3 3 3 lei).
Problema 6. Ana cumpără 7 7 7 cărți, 3 3 3 caiete și 2 2 2 pixuri pentru care plătește 175 175 175 lei. Mihai cumpără 9 9 9 cărți și 5 5 5 pixuri și plătește 230 230 230 lei. George cumpără 8 8 8 caiete și 10 10 10 pixuri și plătește 140 140 140 lei. Toți cumpără același tip de cărți, caiete, respectiv pixuri.
a) Aflați cât costă în total o carte, un caiet și un pix.
b) Aflați cât costă o carte.
Olimpiadă, etapa locală, Caraș-Severin, 2024; Vaslui 2023; Constanța 2023, E.610
Soluție:
Notăm cu c , a , p c,a,p c , a , p numărul de cărți, caiete, respectiv pixuri.
{ 7 c + 3 a + 2 p = 175 ∣ ⋅ 5 9 c + 5 p = 230 ∣ ⋅ 2 8 a + 10 p = 140 ⇔ { 35 c + 15 a + 10 p = 875 ( 1 ) 18 c + 10 p = 460 ( 2 ) 8 a + 10 p = 140 ( 3 )
\begin{cases}
7c+3a+2p=175 \quad | \cdot 5 \\
9c+5p=230 \quad | \cdot 2 \\
8a+10p = 140
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
35c+15a+10p=875 \quad (1)\\
18c+10p=460 \quad (2)\\
8a+10p = 140 \quad (3)
\end{cases}
⎩ ⎨ ⎧ 7 c + 3 a + 2 p = 175 ∣ ⋅ 5 9 c + 5 p = 230 ∣ ⋅ 2 8 a + 10 p = 140 ⇔ ⎩ ⎨ ⎧ 35 c + 15 a + 10 p = 875 ( 1 ) 18 c + 10 p = 460 ( 2 ) 8 a + 10 p = 140 ( 3 )
{ ( 1 ) − ( 2 ) ⇒ 17 c + 15 a = 415 ( 1 ) − ( 3 ) ⇒ 35 c + 7 a = 735 ∣ : 7 ⇔ { 17 c + 15 a = 415 7 c + a = 105 ∣ ⋅ 5 ⇔ { 17 c + 15 a = 415 75 c + 15 a = 1575 ⇒ ( − ) 58 c = 1160 ⇒ c = 20 .
\begin{cases}
(1)-(2) \Rightarrow 17c+15a=415 \\
(1)-(3) \Rightarrow 35c+7a = 735 \quad |:7
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
17c+15a=415 \\
7c+a = 105 \quad | \cdot 5
\end{cases} \Leftrightarrow
\begin{cases}
17c+15a=415\\
75c+15a = 1575
\end{cases} \overset{(-)}{\Rightarrow} 58c=1160 \Rightarrow \boxed{c=20}.
{ ( 1 ) − ( 2 ) ⇒ 17 c + 15 a = 415 ( 1 ) − ( 3 ) ⇒ 35 c + 7 a = 735 ∣ : 7 ⇔ { 17 c + 15 a = 415 7 c + a = 105 ∣ ⋅ 5 ⇔ { 17 c + 15 a = 415 75 c + 15 a = 1575 ⇒ ( − ) 58 c = 1160 ⇒ c = 20 . Revenim la sistemul inițial:
9 ⋅ 20 + 5 p = 230 ⇒ p = 10 . 9 \cdot 20+5p=230 \Rightarrow \boxed{p=10}. 9 ⋅ 20 + 5 p = 230 ⇒ p = 10 .
8 a + 10 ⋅ 10 = 140 ⇒ a = 5 . 8a+10 \cdot 10 =140 \Rightarrow \boxed{a=5}. 8 a + 10 ⋅ 10 = 140 ⇒ a = 5 .